Királyfi variációk

Újabb cukrászdai ihletrohamom egyik eredménye. Három százszavas, amíg nem gépelem be a többi történetet.

Királyfi variációk


A jó királyfi megállt az útkereszteződésben, és nem tudta, merre induljon. Balra tornyosult a sárkány vára, aki elrabolta a szomszéd ország királylányát, jobbra rejtőzött az óriás barlangja, aki három lányt ejtett foglyul, egyenesen előre pedig a gonosz manó lakott, aki már hét királyt tett lóvá… szó szerint.

Töprengett, fontolgatta, mit kellene tennie, amikor arra tévedt egy öregember. Amikor meglátta a királyfit, megkérdezte:

– Min töröd ennyire a fejed, jó királyfi?

A fiú rögtön elmondta az öregnek a baját.

– Tudod mit, királyfi? Menj csak haza, és akkor gyere vissza, ha már tudod, melyik úton akarsz elindulni.

Megfontolta ezt a királyfi, és hazament.

***

Találkozott az útkereszteződésnél a lelkes és a kapzsi királyfi.

– Hová tartasz, királyfi? – érdeklődött a kapzsi.

Az rögtön felelt.

– Megkeresem a sárkányt, és legyőzöm, hogy megmentsem a hercegnőt. Megyek is, nehogy valaki megelőzzön!

A kapzsi királyfi gondolkodva figyelte a távozót, majd letáborozott a kereszteződésben.

Várt egy napot, kettőt, és a harmadik napon ő is felkerekedett a lelkes királyfi nyomában. Félúton látta is őt, épp a karján vezetett egy gyönyörű leányt, de mit sem törődött vele, hisz emlékezett a sárkányról szóló legendákra. Megtalálta a várat, ahol rögtön a sárkány kincstárába ment. Megpakolta a kincsekkel feneketlen zsákját, majd elégedetten és természetesen gazdagon hazament.

***

Megállt a királyfi a kereszteződésnél, hogy eldöntse, balra induljon a sárkány várába, hogy megmentse a királylányt, vagy jobbra, hogy legyőzze a varázslót, aki megátkozta az egész szomszéd birodalmat. Arra jött egy öreg király, és megkérdezte, hová tart. A királyfi nagy büszkén válaszolt is neki.

A király megrázta a fejét.

– Hiszed, vagy sem – mondta –, én is olyan királyfi voltam, mint te. Megmentettem a királylányt, de kikosarazott, és lelépett a sárkánnyal. Megmentettem az országot, és a királya felháborodott, amiért beleavatkoztam a belügyeibe. Alig tudtam elsimítani a diplomáciai bonyodalmakat. Én a helyedben hazamennék.

A balga királyfi nem hallgatott rá, elindult a sárkányvárba.

(Ösvények Jyväskyläből)

Megjegyzések